“Bioshock Infinite” and the phenomenon of legitimate violence: an analysis based on the contributions by Hannah Arendt

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21119/anamps.51.191-214

Keywords:

theory of the imaginary, Hanna Arendt, narrative.

Abstract

This research aims at contributing to the understanding of the contemporary “legitimate violence” phenomenon. For this, the paper presents the analysis of the fictional work BioShock Infinite through the philosophy of Hannah Arendt, considering the link between Law and art forms. The methodology employed is that of a bibliographic research, based on Gilbert Durand’s mythocritique, which aims at revealing the imagistic meanings behind art. It resulted in the advancement in understanding the symbology behind the name Columbia, the different forms of manifestation of tyranny and the role of the founding fathers as ancestors for American society. In addition, it resulted in a better perception of how the artistic work symbolizes the erosion of freedom in tyrannical regimes, of how propaganda is an essential tool for lying in politics, of how violence is the weapon of a government without authority, and of how the privileged citizens tolerate the oppression of the less favored people due to the banality of evil, depersonifying them. Finally, it culminates in the idea that necessity operates as one of the worst types of violence and that civil disobedience is the true form of legitimate violence.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Victor José Guedes Vital, Universidade de Pernambuco (UPE)

Graduado em Direito pela Universidade de Pernambuco (UPE). Integrou o Grupo de Pesquisa (In)Tolerância e Violência: Reflexões a partir do conceito de Amor Mundi em Hannah Arendt (UPE).

Fernando da Silva Cardoso, Universidade de Pernambuco (UPE)

Doutorando em Direito pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio), com período sanduíche no Centro de Estudos Sociais da Universidade de Coimbra, Portugal. Mestre em Direitos Humanos pela Universidade Federal de Pernambuco. Professor Assistente, Subcoordenador de Pesquisa e Extensão e membro do Núcleo Docente Estruturante do Curso de Direito da Universidade de Pernambuco (UPE).

References

ANAZ, Sílvio Antonio Luiz; CERETTA, Fernanda Manzo. Remitologização contemporânea: a (re)conciliação da ciência e da magia em “Guerra nas Estrelas”. Galáxia, n. 31, p. 130-143, 2016.

ARENDT, Hannah. On violence. Florida: HBJ, 1970.

ARENDT, Hannah. On revolution. Londres: Penguin Books, 1990.

ARENDT, Hannah. Eichmann em Jerusalém: um relato sobre a banalidade do mal. São Paulo: Companhia das Letras, 1999.

ARENDT, Hannah. A condição humana. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2007.

ARENDT, Hannah. Origens do totalitarismo. São Paulo: Companhia das Letras, 2012.

ARENDT, Hannah. Crises na República. São Paulo: Perspectiva, 2015.

ARENDT, Hannah. Entre o passado e o futuro. São Paulo: Perspectiva, 2016.

ARISTÓTELES. Poética. Lisboa: Calouste Gulbenkian, 2008.

ASSY, Bethania. Vida insustentável e reconciliação da narrativa: espaço público como natalidade metafórica em Hannah Arendt. Revista da Faculdade de Direito UFPR, Curitiba, n. 47, p. 81-99, 2008.

BENHABIB, Seyla. Feminist theory and Hannah Arendt's concept of public space. History of the Human Sciences, v. 6, n. 2, p. 97-114, 1993.

BERKOWITZ, Roger. Thinking in dark times: Hannah Arendt on ethics and politics. Nova York: Fordham University Press, 2010.

BIOSHOCK Infinite. Direção: Ken Levine. Roteiro: Ken Levine. Produção: Adrian Murphy. Direção de Arte: Scott Sinclair. Intérpretes: Courtnee Draper; Troy Baker; Kiff VandenHeuvel; Kimberly Brooks e outros. Música: Gary Schyman. Boston: Irrational Games, 2013. 1 disco blueray.

CORREIA, Adriano. Hannah Arendt. Rio de Janeiro: Zahar, 2007.

DURAND, Gilbert. Sobre a exploração do imaginário, seu vocabulário, métodos e aplicações transdisciplinares: mito, mitanálise e mito crítica. Revista da Faculdade de Educação, v. 11, n. 1-2, p. 244-256, 1985.

DURAND, Gilbert. O retorno do mito: introdução à mitologia, mitos e sociedade. Revista Famecos, v. 11, n. 23, p. 7-22, 2004.

FERRAZ JÚNIOR., Tércio Sampaio. Estudos de filosofia do direito: reflexões sobre o poder, a liberdade, a justiça e o direito. São Paulo: Atlas, 2002.

GODOY, Arnaldo Sampaio de Moraes. Direito & literatura. Curitiba: Juruá, 2002.

HAWKING, S.W. Uma breve história do tempo: do big bang aos buracos negros. Rio de Janeiro: Rocco, 1988.

JOHNSON, Samuel; GUTHRIE, William; STOCKDALE, John. Debates in Parliament. Memphis: General Books LLC, 2012. v.12.

KELMAN, Herbert C. Violence without moral restraint: Reflections on the dehumanization of victims and victimizers. Journal of Social Issues, Columbia, v. 29, n. 4, p. 25-61, 1973.

LAFER, Celso. A reconstrução dos direitos humanos: a contribuição de Hannah Arendt. Estudos Avançados, São Paulo, v. 11, n. 30, p. 55-65. maio/ago. 1997.

LAFER, Celso. Experiência, ação e narrativa: reflexões sobre um curso de Hannah Arendt. Estudos Avançados, São Paulo, v. 21, n. 60, p. 289-304. maio/ago. 2007.

LOCCHI, Maria Chiara. Fahrenheit 451 e o debate sobre os limites à liberdade de expressão. Anamorphosis – Revista Internacional de Direito e Literatura, v. 2, n.1, p. 33-52, jan./jun. 2016. doi: http://dx.doi.org/10.21119/anamps.21.33-52.

MARQUES, Adeilson de Abreu. O percurso histórico-literário em Pessoa e Suassuna: uma poética do mito sebástico à luz do imaginário de Gilbert Durand. 2014. 143 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Cultura e Sociedade, Universidade Federal do Maranhão, São Luís, 2014.

MATOS, Andityas Soares de Moura Costa. Direito, literatura e cinema: Um ensaio sobre filmes distópicos. Revista de Estudos Constitucionais, Hermenêutica e Teoria do Direito, São Leopoldo, v. 4, p. 40-47, jan./jun. 2012.

MEEKS, Wayne. The Prophet-King: Moses traditions and the johannine christology. Eugene: Wipf and Stock Publishers, 2017.

MORE, Thomas. Utopia. Brasília: Universidade de Brasília, 2004.

OLIVO, Luis Carlos Cancellier de. O estudo do direito através da literatura. Tubarão: Editorial Studium, 2005.

OLIVO, Luis Carlos Cancellier de. Novas contribuições à pesquisa em direito e literatura. Florianópolis: Editora da UFSC, 2012.

ORWELL, George. 1984. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 2005.

OST, François. Contar a Lei: as fontes do imaginário jurídico. São Leopoldo: Unisinos, 2009.

OST, François. Direito e Literatura: os dois lados do espelho. Anamorphosis – Revista Internacional de Direito e Literatura, v. 3, n. 1, p. 259-274, jan.-jun. 2017. doi: http://dx.doi.org/10.21119/anamps.31.259-274.

PITTA, Danielle Perin Rocha. Iniciação à teoria do imaginário. Curitiba: CRV, 2017.

PLATÃO. A República. Brasília: Kiron, 2012.

PRIBERAM. Distopia. Disponível em: https://dicionario.priberam.org/distopia. Acesso em: 8 maio 2018.

SHIELDS, John C. Phillis Wheatley's use of classicism. American Literature, Durham, v. 52, n. 1, p. 97-111, mar. 1980.

STEELE, Thomas J. The Figure of Columbia: Phillis Wheatley Plus George Washington. The New England Quarterly, v. 54, n. 2, p. 264-266, 1981.

TOCQUEVILLE, Alexis de. A democracia da América: sentimentos e opiniões. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

VÁZQUEZ, Inés López-Sors. Living in Rapture: Cultural perspectives and narrative techniques in the Bioshock Saga. 2015. 50 f. Dissertação (Mestrado em Filologia) - Facultade de Filoloxía, Universidade da Coruña, Corunha.

WEBER, Max. A política como vocação. In: GERTH, H. H.; MILLS, C. Wright (org.). Max Weber: ensaios de sociologia. Rio de Janeiro: Livros Técnicos e Científicos, 1967.

WEBER, Max. Economia e sociedade. São Paulo: Imprensa Oficial, 2004.

Published

2019-06-11

How to Cite

VITAL, V. J. G.; CARDOSO, F. da S. “Bioshock Infinite” and the phenomenon of legitimate violence: an analysis based on the contributions by Hannah Arendt. ANAMORPHOSIS - International Journal of Law and Literature, Porto Alegre, v. 5, n. 1, p. 191–214, 2019. DOI: 10.21119/anamps.51.191-214. Disponível em: https://periodicos.rdl.org.br/anamps/article/view/434. Acesso em: 6 oct. 2024.