Chiasms of power: art, law and politics in the "Coronation of Dom Pedro II" by Manuel De Araújo Porto-Alegre

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21119/anamps.72.503-527

Keywords:

Arte e Direito, Coroação de Dom Pedro II, Manuel de Araújo Porto-Alegre, Constituição. Governo Imperial

Abstract

This paper analyzes, from a legal perspective, the painting of the Coronation of Dom Pedro II by Manuel de Araújo Porto-Alegre, as a bidimensional image that brings together four different temporalities: a) the power centered in the past on the image of the dynastic glory of his father, Emperor Dom Pedro I; b) the power centered on the present of the hierarchical organization among the different political groups represented in the painting; c) the power based on the retrospective future of the image of the Constitution and the Prayer Book; and d) the power centered on hope for the future of the Court and the Government, which, surprisingly, is not directed at the person of the Emperor or the Constitution, but at ourselves. Based on the analysis of the relationship between glory and sovereign power (Agamben), we conclude that the painting builds an intelligent visual chiasm about the glory of power, but at the same time subverts that chiasm through the eyes of the characters, which do not acclaim the body of the emperor, neither the Constitution, nor the people, but other complex references of meaning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rafael Lazzarotto Simioni, PPGD/FDSM e PPGEDUCS/Univás

Pós-Doutor em Teoria e Filosofia do Direito pela Universidade de Coimbra; Doutor em Direito Público pela Unisinos; Professor do PPGD/FDSM e do PPGEDUCS (Mestrado e Doutorado)/Univás. Pesquisador-Líder do Grupo de Pesquisa Margens do Direito (PPGD/FDSM).

References

AGAMBEN, Giorgio. Il Regno e la Gloria: per uma genealogia teologica dell’economia e del governo. Milano: Neri Pozza, 2007.

BURKE, Peter. A fabricação do rei: a construção da imagem pública de Luís XVI. Tradução de Maria Luiza X. de A. Borges. Rio de Janeiro: Zahar, 2009.

COLI, Jorge. O que é arte. São Paulo: Brasiliense, 2001.

DERRIDA, Jacques. De la grammatologie. Paris: Les Éditions de Minuit, 1967.

DERRIDA, Jacques. Force de loi: le “Fondement mystique de l’autorité”. Paris: Galilée, 1994.

DESCRIÇÃO DO EDIFÍCIO construído para a solemnidade da coroação e sagração de S. M. o Imperador o Senhor D. Pedro II. Rio de Janeiro: Typographia do Despertador, 1841.

DIÁRIO DO RIO DE JANEIRO. 18 de julho. A sagração e coroação do Senhor D. Pedro II. Ano XX, n. 157, 19/07/1841a.

DIÁRIO DO RIO DE JANEIRO. Disposições para a Sagração de S. M. o Imperador. Ano XX, n. 89, 23/04/1841b.

DIÁRIO DO RIO DE JANEIRO. Coroação e sagração de S. M. o Imperador. Ano XX, n. 153, 14/07/1841c.

FRANÇA, Dirceu Pinho. Manuel de Araújo Porto-Alegre e o quadro de sua autoria “Coroação de Dom Pedro II”, restaurado no Museu Histórico Nacional. Anais do Museu Histórico Nacional, Rio de Janeiro, v. XXVI, 1975, p. 39-54.

GALVÃO, Alfredo. Manuel de Araújo Pôrto-Alegre: sua influência na Academia Imperial das Belas Artes e no meio artístico do Rio de Janeiro. Revista do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional, n. 14. Rio de Janeiro, p. 19-120.

KANTOROWICZ, Ernst. H. Laudes Regiae: a study in liturgical acclamations and mediaeval ruler worship. Berkeley: University of California Press, 1948.

KANTOROWICZ, Ernst. H. The King’s two bodies: a study in mediaeval political theology. New Jersey: Princeton University Press, 1957.

NEVES, Marcelo. A constitucionalização simbólica. São Paulo: Editora Académica, 1992.

PETERSON, Erik. El monoteísmo como problema político. Tradução de Agustín Andreu. Madrid: Trotta, 1999.

RIBEIRO, Maria Eurydice de Barros. Os símbolos do poder: cerimônias e imagens do Estado monárquico no Brasil. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 1995.

ROCHA, Leonel Severo. A construção do tempo pelo Direito. In: Anuário do PPGD-Unisinos. São Leopoldo: Unisinos, 2003.

SCHMITT, Carl. Catolicismo romano e forma política. Tradução de Aleandre Franco de Sá. Lisboa: Hugin Editores, 1998.

SCHMITT, Carl. Teologia politica II: la leggenda della liquidazione di ogni teologia politica. Tradução de Antonio Caracciolo. Milano: Giuffrè Editore, 1992.

SCHWARCZ, Lilia Moritz. As barbas do imperador: D. Pedro II, um monarca nos trópicos. São Paulo: Companhia das Letras, 1998.

SENADO FEDERAL. Falas do trono: desde 1823 a 1889: acompanhadas dos respectivos votos de graça da Câmara Temporária. Brasília: Senado Federal, 2019.

SILVA, J. M. Pereira da. História da fundação do Império Brazileiro. Tomo Terceiro. Rio de Janeiro: B. L. Garnier Editor, 1865.

SOUZA, Iara Lis Carvalho de. Pátria coroada: o Brasil como corpo político autônomo 1780- 1831. São Paulo:Unesp, 1999.

SQUEFF, Letícia. A Grand Tour de um brasileiro: a importância da Itália nas ideias de Manuel de Araújo Porto-Alegre. Boletim do Museu Paraense Emílio Goeldi. Ciências Humanas, v. 12, n. 2, p. 377-387, maio-ago. 2017.

SQUEFF, Letícia. Esquecida no fundo de um armário: a triste história da Coroação de D. Pedro II. Anais do Museu Histórico Nacional, Rio de Janeiro, v. 39, 2007, p. 105-127.

TAYLOR, Katherine Fischer. The festival of Justice: Paris, 1849. In: DOUZINAS, Costas; NEAD, Lynda (org.). Law and the image: the authority of Art and the Aesthetics of Law. Chicago e Londres: University of Chicago Press, 1999. p. 137-177.

Published

2021-12-30

How to Cite

SIMIONI, R. L. Chiasms of power: art, law and politics in the "Coronation of Dom Pedro II" by Manuel De Araújo Porto-Alegre. ANAMORPHOSIS - International Journal of Law and Literature, Porto Alegre, v. 7, n. 2, p. 503–527, 2021. DOI: 10.21119/anamps.72.503-527. Disponível em: https://periodicos.rdl.org.br/anamps/article/view/853. Acesso em: 14 mar. 2025.