Law, literature, and citizenship: a Literary Culture of the Law at school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21119/anamps.72.333-354

Keywords:

literary culture of law, emancipatory actions at school, citizenship training of students and teachers

Abstract

This paper has the purpose of publicizing the experience of the Program Law, Literature, and Citizenship, by explicating its proposal, theoretical foundations, goals, methodology, activities carried out, and the obtained results in the pilot project developed with the Research Group SerTão – Law and Literature Nucleus from Bahia (DGP/CNPq), from March 2018 to March 2020.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

André Karam Trindade, Programa de Pós-Graduação em Direito da UNIVEL

Professor do Programa de Pós-Graduação em Direito da UNIVEL. Membro Fundador e ex-presidente da Rede Brasileira Direito e Literatura (RDL).

Henriete Karam, Pós-Graduação em Direito da UniFG Programa de Pós-Graduação em Letras da UFRGS

Professora do Programa de Pós-Graduação em Direito da UniFG. Professora Colaboradora do Programa de Pós-Graduação em Letras da UFRGS, Professora Convidada do Curso de Especialização em Psicanálise da UNISINOS. Membro Fundadora da Rede Brasileira Direito e Literatura (RDL).

References

AGUIAR, Vera Teixeira de; BORDINI, Maria da Glória. Literatura: a formação do leitor; alternativas metodológicas. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1993.

ALCÂNTARA, Guilherme Gonçalves; CHAGAS, Ana Luiza Bezerra. Uma pessoa é uma pessoa, Não importa quão pequena seja. Anamorphosis – Revista Internacional de Direito e Literatura, v. 6, n. 2, p. 709-715, 2020. Doi: https://doi.org/10.21119/anamps.62.709-715.

BRUNER, Jerome. Making Stories: Law, Literature, Life. Cambridge: Harvard University Press, 2003.

CADEMARTORI, Lígia. O que é literatura infantil. São Paulo: Brasiliense, 1986.

CALVO GONZÁLEZ. José. El escudo de Perseo. La cultura literaria del derecho. Granada: Comares, 2012.

CALVO GONZÁLEZ. José La destreza de Judith. Estudios de cultura literaria del derecho. Granada: Comares, 2018.

CANDIDO, Antonio. O direito à literatura [1988]. In: CANDIDO, Antonio (Ed.). Vários escritos. Rio de Janeiro: Ouro sobre azul, 2004. p. 169-191.

CHAMBERS, Aidan. Il lettore infinito. Educare alla lettura tra ragioni ed emozioni. Trad. Gabriela Zucchini (a cura di). Modena: Equilibri, 2015.

COSTA, Marta Morais da. Literatura, leitura e aprendizagem. 2. ed. Curitiba: Iesde, 2009.

DESMOND, Manderson. From Hunger to Love: Myths of the Source, Interpretation, and Constitution of Law in Children's Literature. Cardozo Law School, Public Law Research Paper, n. 64, 2003.

HOFFMANN, Jussara. Avaliação e educação infantil: um olhar sensível e reflexivo sobre a criança. Porto Alegre: Mediação, 2012.

KARAM, Henriete. Questões teóricas e metodológicas do direito na literatura: um percurso analítico-interpretativo a partir do conto «Suje-se gordo!», de Machado de Assis. Revista Direito GV v. 13, n. 3, p. 827-865, 2017. Doi: https://doi.org/10.1590/2317-6172201733.

KIRCHOF, Edgar Roberto. SILVEIRA, Rosa Maria Hessel. Contação de história: uma análise da escolha de histórias em um recorte de experiências gaúchas. Conjectura, v. 14, n. 2, 2009, p. 203-214.

LAJOLO, Marisa. Leitura-Literatura: mais do que uma rima, menos do que uma solução. In: ZILBERMAN, Regina; SILVA, E. T. Leitura: perspectivas interdisciplinares. São Paulo: Ática, 1988. p. 87-99.

LIBÂNEO, José Carlos. Pedagogia e pedagogos: inquietações e buscas. Educar, n. 17, p. 153-176, 2001.

MACHADO, Ana Maria. Ler e escolher livros. In: Machado, Ana Maria. Caro professor. São Paulo: Global, 2017.

NUSSBAUM, Marta. Emoções racionais. In: TRINDADE, André Karam (org.). Direito & Literatura: discurso, imaginário e normatividade. Porto Alegre: Nuria Fabris, 2010.

NUSSBAUM, Martha. Poetic Justice: The Literary Imagination and Public Life. Boston: Beacon Press, 1995.

PEPE, Albano Marcos Bastos. Direito e Literatura: uma intersecção possível? Interlocuções com o pensamento waratiano. Anamorphosis – Revista Internacional de Direito e Literatura. v. 2, n. 1, p. 5-15, 2016.

POSNER, Richard. Law and Literature. Cambridge: Harvard University Press, 1998.

REZENDE JR., José; COELHO, Rogério. Fábula urbana. Rio de Janeiro: Rio de Janeiro, 2014.

SANTOS JR., Moisés Gonçalves dos; SILVA, Marcela Verônica da. Formando pequenos leitores: o direito e o poder da literatura na educação infantil. Revista Língua & Literatura, v. 17, n. 30, p. 159-175, 2015.

SILVA, Joana Aguiar e. Direito e literatura: potencial pedagógico de um estudo interdisciplinar. Revista do CEJ, n. 1, p. 9-35, 2004.

SIMÕES, Vera Lucia Blanc. Histórias infantis e aquisição de escrita. São Paulo em perspectiva, v. 14, n. 1, mar. 2000. Doi: https://doi.org/10.1590/S0102-88392000000100004.

SIMONIN, Anne. Make the Unorthodox Orthodox : John Henry Wigmore et la naissance de l’intérêt du droit pour la literature. In: GARAPON, Antoine; SALAS, Denis. Imaginer la loi: le droit dans la Littérature. Paris: Michalon, 2008, p. 27-68.

TODRES, Jonathan; HIGINBOTHAM, Sarah. Human Rights in Children’s Literature: Imagination and the Narrative of Law. Oxford: Oxford University Press, 2016.

TRINDADE, André Karam. A teoria do direito após Auschwitz: notas a partir de “O leitor”, de B. Schlink. In: TRINDADE, André Karam et al. Direito & Literatura: discurso, imaginário e normatividade. Porto Alegre: Nuria Fabris, 2010, p. 27-100.

TRINDADE, André Karam. A queda do direito: fragmentos a partir de "O leitor", de B. Schlink. In: COUTINHO, Jacinto Nelson de Miranda (org.). Direito e Psicanálise: Intersecções e interlocuções a partir de "O Leitor", de Bernhard Schlink. Rio de Janeiro: Lumen Juris, 2012. p. 43-62.

TRINDADE, André Karam. A remição pela leitura e o fantasma da Laranja Mecânica. In: COUTINHO, Jacinto Nelson de Miranda (org.). Direito e Psicanálise: intersecções e interlocuções a partir de “Laranja Mecânica”, de Anthony Burgess. Rio de Janeiro: Lumen Juris, 2016a.

TRINDADE, André Karam. Direito, literatura e emancipação. Revista Jurídica da Unicuritiba, n. 44, v. 3, p. 86-116, 2016b.

TRINDADE, André Karam. Cultura literária do direito no Brasil: tributo a Calvo González. Anamorphosis – Revista Internacional de Direito e Literatura, v. 7, n. 1, p. 85-114, 2021. Doi: http://dx.doi.org/10.21119/anamps.71.85-114.

TRINDADE, André Karam. Law and Literature in Brazil. In: SELLERS. M.; KIRSTE, S. (eds.). Encyclopedia of the Philosophy of Law and Social Philosophy. Dordrecht: Springer, 2022.

TRINDADE, André Karam; BERNSTS, Luísa Giuliani. O estudo do “direito e literatura” no Brasil: surgimento, evolução e expansão. Anamorphosis – Revista Internacional de Direito e Literatura, v. 3, n. 1, p. 225-257, 2017. Doi: http://dx.doi.org/10.21119/anamps.31.225-257.

TRINDADE, André Karam; KARAM, Henriete. Pinóquio e a lei. Novos estudos jurídicos, v. 21, n. 3, p. 1119-1154, 2016.

WARD, Ian. Law and Literature: possibilities and perspectives. New York: Cambridge University Press, 1995.

WARD, Ian. From Literature to Ethics. The Strategies and Ambitions of Law and Literature. Oxford Journal of Legal Studies, v. 14, n. 3, p. 389-400, 1994.

WARD, Ian. The Educative Ambitions of Law and Literature. Legal Studies, v. 13, n. 3, p. 323-331, 1993.

WEST, Robin. Communities, Texts, and Law: Reflections on the Law and Literature Movement. Yale Journal of Law and Humanities, v. 1, n. 1, p. 129-156, 1988.

WHITE, James Boyd. The Legal Imagination. Boston: Little, Brown, 1973.

WIGMORE, John. A List of Legal Novels. Illinois Law Review, v. 2, n. 9, p. 574-596, apr. 1908.

ZILBERMAN, Regina. O papel da literatura na escola. Via Atlântica, n. 14, p. 11-22, 2009.

ZILBERMAN, Regina. A literatura infantil na escola. 11. ed. São Paulo: Global, 2003.

ZILBERMAN, Regina; MAGALHÃES, Lígia Cademartori. Literatura infantil: autoritarismo e emancipação. São Paulo: Ática, 1982.

ZILBERMAN, Regina. Estética da recepção e história da literatura. 3. ed. Porto Alegre: Editora UniRitter, 2015.

Published

2021-12-30

How to Cite

TRINDADE, A. K.; KARAM, H. Law, literature, and citizenship: a Literary Culture of the Law at school. ANAMORPHOSIS - International Journal of Law and Literature, Porto Alegre, v. 7, n. 2, p. 333–354, 2021. DOI: 10.21119/anamps.72.333-354. Disponível em: https://periodicos.rdl.org.br/anamps/article/view/964. Acesso em: 22 oct. 2024.