DEMOCRACY AS A CONSTITUTIONAL JAZZ BAND

A TRIBUTE TO WYNTON MARSALIS’ 60TH BIRTHDAY

Authors

  • Gabriel Guedes Toscano Universidade Federal da Paraíba
  • Marcílio Franca

Abstract

Music is one of the forms that best translates the representation of a culture. Most of the time, it carries in its body the ideals, values, aspirations and experiences of an entire society. Moreover, it is always in a constant dialogue with social reality and, to a great extent, mirrors, questions and problematizes it. In a similar way, society also seeks inspiration, belonging, and reference in music. Specifically in jazz, a great mirror of society can be observed. Starting from this premise, among the many relationships that could be made between both phenomena, one of the most convincing is with democracy. With this in mind, the present article seeks to analyze the existing interrelations between jazz and democracy, fundamentally based on the lessons of the professor and musician Wynton Marsalis, with the objective of illuminating the notion that the values and ideals of democracy can be observed in their completeness in the microcosm of a jazz band, which needs, in short, swing, which gives a sense of unity to the ensemble; freedom, so that its members can express their feelings in improvisation; and, above all, that all its members exteriorize and reveal the blues that animates their soul.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gabriel Guedes Toscano, Universidade Federal da Paraíba

Graduando do curso de Direito da Universidade Federal da Paraíba. Estagiário do Setor Jurídico do Banco do Nordeste do Brasil. Membro do Grupo de Pesquisa Laboratório Internacional de Investigação em Transjuridicidade - LABIRINT. Presidente Operacional da Candeeiro - Empresa Júnior de Direito. Chefe de Operações da Compliance Academy. Membro do Comitê de Jovens Arbitralistas do Centro Brasileiro de Mediação e Arbitragem. Membro do Grupo de Estudos em Arbitragem, Mediação e Comércio Exterior - GEACE.

Marcílio Franca

Pós-doutorado no Instituto Universitário Europeu (EUI), em Florença (Itália). Árbitro da Court of Arbitration for Art (CAfA) e do sistema de solução de controvérsias da Organização Mundial da Propriedade Intelectual (OMPI). Professor de Direito Constitucional da Universidade Federal da Paraíba, Procurador-Chefe da Força-Tarefa do Patrimônio Cultural do Ministério Público de Contas da Paraíba. Foi Professor Visitante de Direito Constitucional Comparado da Faculdade de Direito da Universidade de Turim (Itália). Estudou trompete e teoria musical

Published

2024-02-26

Issue

Section

GT 4 Direito e Humanidades